Nyt fra Google
Google Analytics 4
Gør dig klar!
Der er en ny Google Analytics på vej, og det er på tide, at gøre sig klar
Denne nye Analytics vil med tiden erstatte den gode gamle Google Analytics, som vi kender den. Selvom du kan bruge din nuværende Analytics i endnu et år, anbefaler jeg, at du kommer i gang med Google Analytics 4 så hurtigt som muligt.
Analytics 4 træder i kraft juli 2023
For over to et halvt år siden blev Google Analytics 4 for første gang. Årsagerne til Google vil ændre på Analytics, som vi kender den i dag er at verden har ændret sig. Folks onlinerejser bliver mere komplekse (og spredes ud over flere platforme eller enheder). Derudover bliver ”privatlivets fred” (GDPR) stadig vigtigere for indsamling af data, og derfor ser Google sig nødsaget til at ændre på deres analyse værktøj.
Hvorfor skal du starte med Google Analytics 4 nu?
Du vil kunne bruge den nuværende Analytics indtil den 1. juli 2023, herefter indsamles der ikke mere data på din nuværende analytics.
Men det betyder ikke, at du skal vente med at oprette din nye Google Analytics 4. Du bør oprette den NU, så du allerede nu kan begynde at indsamle data via Google Analytics 4. Ellers går du glip af historiske data, når du skal skifte i juli 2023.
Heldigvis kan din nye Analytics4 sagtens ”leve” side om side med din nuværende Analytics
At komme i gang med Google Analytics 4 betyder ikke, at du ikke længere kan bruge din nuværende Google analytics konto. . Denne ejendom vil fortsætte med at fungere og indsamle data frem til juli 2023.
Men du bliver til sidst nødt til at skifte, så lad os dykke ned i, hvad denne nye version af Analytics, tidligere kendt som "App + Web" indebærer
Hvad kan du forvente af Google Analytics 4
Iflg. Google vil den nye version give dig bedre indsigt i en mere komplet kunderejse.
Med den nye Analytics4 bliver det nemmere at følge kunderejsen fra A til Z, selv når kunder bruger flere platforme og enheder. Kunderejsen vil ikke længere blive ”brudt op” af forskellige platforme. Dette giver dig en bedre forståelse af, hvordan kunden interagerer med og bevæger sig på din hjemmesiden alt efter om det er på telefon Ipad eller PC.
Et nødvendigt fokus på brugernes privatliv
At dele en masse personlige oplysninger online er blevet mere og mere normalt gennem årene.
For at beskytte folks data og hjælpe dem med at forstå, hvordan deres data bliver brugt, har lande over hele verden oprettet databeskyttelseslove. For EU-landene er det for eksempel GDPR.
Den nye Analytics-ejendom leveres med kontrolelementer til beskyttelse af personlige oplysninger for at hjælpe dig med at indsamle værdifulde data, mens du sikrer dig, at du overholder GDPR reglerne.
Derudover giver Google Analytics 4 dig mulighed for yderligere at tilpasse, hvem der har adgang til hvilke data. Dette sikrer, at forskellige teams eller eksterne partnere kan få adgang til de data, de har brug for. Uden at du behøver at give nogen adgang, der ikke er i overensstemmelse med din virksomheds politik.
Forudsigelser via Machine learning
Takket være sine maskinlæringsmodeller kan Google bruge dine data til at forudsige fremtidige handlinger, som dine brugere vil foretaget.
Google Analytics 4 kommer med to forudsigende metrics, der gør dette muligt. Den første er købssandsynlighed, som forudsiger sandsynligheden for, at brugere, der har besøgt din app eller dit websted, vil købe noget inden for de næste syv dage.
Den anden er churn-sandsynlighed, som forudsiger, hvor sandsynligt det er, at nyligt aktive brugere ikke besøger din app eller dit websted inden for de næste syv dage. Disse forudsigende metrics kan hjælpe dig med at nå de rigtige mennesker med det rigtige budskab og gennem den rigtige kanal.
Forbedret interaktion med andre Google-tjenester
Denne nye ejendom vil også have forbedrede integrationer med andre Google-tjenester. Tjenester som Google Ads, Search Ads 360 og Display & Video 360.
Så det vil blive nemmere at bruge Analytics-data til at optimere dine annoncekampagner. Denne forbedrede interaktion giver dig mulighed for at træffe informerede beslutninger, der kan øge din trafik og dit salg, baseret på reel indsigt.
Sådan kan du forberede dig
Når du allerede bruger Analytics
Det allerførste trin er at oprette en Google Analytics 4-ejendom til dit websted. Dette kan gøres fra din Google Analytics-konto. Opsætning af denne nye ejendom betyder ikke, at du mister adgang til din nuværende analyseopsætning. Denne opsætning forbliver den samme og funktionel. Den nye ejendom vil indsamle sine data ved siden af din eksisterende ejendom, og du vil kunne få adgang til dem begge.
For at hjælpe dig med at konfigurere din nye ejendom har Google faktisk introduceret en GA4 Setup Assistant-guide. For at bruge denne guide skal du have en redaktørrolle på din Google Analytics-konto. Trinnene til, hvordan du kommer til denne guide, er grundigt beskrevet på Googles side om, hvordan du tilføjer en Google Analytics 4-ejendom (til et websted, der allerede har Analytics).
Google Analytics 4
Opsumering
Gør dig klar!
Selvom du stadig kan bruge din Universal Analytics-ejendom indtil den 1. juli 2023, kan det betale sig allerede at tilføje en GA4-ejendom til din konto. Dette hjælper dig med at vænne dig til denne nye måde at analysere dine data på, og den kommer med nye funktioner, der giver dig mere indsigt i dine brugere og effektiviteten af dine marketingkampagner.
Tilføjelse af denne nye Analytics-ejendom ændrer ikke noget i din nuværende Analytics-opsætning. Du vil kunne bruge og se begge ejendomme indtil juli 2023. Derefter vil din gamle ejendom ikke behandle nye data, og du skal foretag skiftet til Google Analytics 4.
Så start med det samme og få mest muligt ud af denne nye version af Google Analytics!