Ram bilkunderne med præcise søgetermer
Som ejer af en bilforretning eller et autoværksted er du sikkert mere interesseret i biler end markedsføring. Og derfor har du formentlig en aftale med et markedsføringsbureau.
Måske har bureauet foreslået dig at få lavet søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, som på den ene side lyder smart, og på den anden side åbner for en række spørgsmål. Dels er det superattraktivt med gode tekster, der både sælger og bliver fundet på Google. Dels er det svært at gennemskue, hvor meget det kræver at opnå brugbare resultater.
Og ja, det er superattraktivt at være markedsført på Google. Søgeordsværktøjerne bekræfter, at mange søger info på Google, når de skal have ny bil, eller når deres gamle bil skal på værksted. Og du slipper for løbende at betale dyre annoncer til Google og facebook, hvis du i stedet får skrevet gode SEO-tekster én gang for alle.
Den gode nyhed er, at resultaterne måske kræver mindre, end du tror. Vælger du de rette søgeord, behøver du måske kun 5-10 SEO-tekster for at ramme de ønskede kunder, og så bliver opgaven mere overskuelig. Samtidig kan du vælge søgeordene efter, at kunderne søger bestemte typer biler eller værksteder, så du kun får kontakt med de helt rette kunder.
Gå efter de præcise søgeord
Hver måned googler 8.100 hver måned ”bil til salg”, mens 21.100 googler ”brugte biler” og 8.100 googler ”autoværksted”. Og selv om det umiddelbart virker meget attraktivt med så mange potentielle kunder, er søgeordene ikke specielt attraktive:
- Især hvis du ikke har arbejdet med SEO tidligere, vil det formentligt ikke være en god forretning pga. den store konkurrence på ordene
- Ordene er så upræcise, at de potentielle kunder formentligt ikke har brug for netop din bilforretning eller dit værksted
Går du i stedet efter de mere præcise søgeord, kan du lettere spotte intentionen bag. Derfor kan du nemmere ramme de rette kunder, og konkurrencen er som regel også mindre her.
Jf. søgeintentionen er der en vital forskel på at købe en bil og finde et værksted. For når folk kigger på ny bil, er de tit villige til at køre langt for den rigtige bil. Handlen kræver kun ét fysisk fremmøde, og med udsigten til at spare 10.000 kroner eller mere, kan det let svare sig at krydse Storebæltsbroen eller køre flere timer.
Men når de samme bilejere søger et værksted, betyder geografien til gengæld en del. Derfor er det meget mere værd at søgemaskineoptimere efter ”autoværksted + by” end ”autoværksted”.
Hver måned er der følgende søgninger på
- autoværksted Odense: 390
- autoværksted København: 390
- autoværksted Amager: 320
- autoværksted Viborg: 260
- autoværksted Aarhus: 260
Når du sælger biler i stedet for at reparere dem, kan du bruge samme model, når du vælger søgeord. Her skal du bare snævre søgningen ind med andre søgeord end bynavnet.
Alt efter hvilke biler du sælger, kan du eksempelvis vælge de her søgeord:
- Demobiler til salg: 390
- Lille billig bil: 260
- Små biler med automatgear: 260
- Bilforhandler brugte biler: 260
- Brugte varebiler til salg: 260
Bonustip: Svar på spørgsmål – i stedet for at sælge
Ofte fokuserer virksomheder mest på søgeord, der indikerer, at læseren er klar til at foretage et hurtigt køb, og det øger også konkurrencen på ordene. Og kunderne googler også, før de er klar til at købe. Eksempelvis når de undersøger
- fordele og ulemper ved at lease eller eje
- bilforsikringer
- den samlede økonomi ved at have en bil
Eksempelvis googler 210 hver måned ”køb bil på afbetaling”, mens 720 googler ”vinterdæk hvornår”.
Derfor behøver du slet ikke konkurrere med de store konkurrenter omkring de kunder, der vil købe NU. Du kan i stedet få skrevet en stribe informationsartikler eller blogindlæg til de kunder, der får brug for en bilforhandler eller mekaniker i løbet af nogle måneder. Den type indlæg har også tit den fordel, at indholdet er evig gyldigt, så du eller din tekstforfatter ikke løbende skal ind og justere detaljerne.
Nu er skriveformlen: Et søgeord – en SEO-tekst
I hver tekst skal det være let for både Google og læserne at se, præcist hvad teksten handler om. Derfor skal du – eller din tekstforfatter – skrive det, du ville fortælle, hvis du sad overfor en person, der stillede dig et spørgsmål.
Eksempelvis: Hvordan køber jeg en bil på afbetaling? Eller hvornår skal jeg bruge vinterdæk? Det er vigtigt at holde strukturen og lade være med at svare på andre spørgsmål i samme tekst.
I dine overskrifter og i begyndelsen af teksten er det ekstra gavnligt at skrive søgeordet ind, for her er ordene tydeligst. Suppler gerne med ord, der relaterer sig til dit søgeord. Dem kan du også finde i søgeordsværktøjet. De relaterede søgeord støtter op om dit søgeord og giver samtidig gode ideer til indholdet.
Endeligt skal du bruge dit søgeord i titel og meta-description:
Om skribenten
Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 arbejdet som selvstændig kommunikationsrådgiver og tekstforfatter.
Hun rådgiver sine kunder om markedsføring og skriver hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve.